jp

Reporting later from going back from Ghana to Holland...

Stuur een mailtje naar pieter_in_ghana at pietervriend.com en je krijgt automatisch een mail bij elke update.

dinsdag, december 13, 2005

Waarom ben ik op de foto nog steeds een HRS?




De ghanese 'Jacobse'
De eerste 'reporting live from Ghana foto's. Om jullie een kleine indruk te geven van mijn 'mud brick' project. Door op de foto's te klikken krijg je een grotere versie van de foto, met 'back ga je weer terug naar de tekst. De foto rechtsonder is de foto van het huis waar ik logeer. Ziet er niet slecht uit toch! Ik probeerde vandaag een foto te maken van mijn 'host ouders' maar die wilden alleen op de foto in hun 'zondagse' kleren, met gepoetste schoenen. Die foto's komen dus nog. Linksboven de mal die we gebruiken voor het maken van de stenen. Daarnaast zie de 'dodgy' reverend' Fianco. 'Dodgy' in de zin dat hij de Ghanese versie is van Jacobse (die met dat kleine snorretje) in Van Kooten en De Bie's Jacobse en van Es, samen voor ons eigen. Hij is de 'coördinator' van het project. Het komt er soms op neer dat je aan het begin van de ochtend eerst een kwartier achter hem aan loopt om er achter te komen wat je die dag gaat doen. Ik ben er nog niet achter wie van Es dan moet zijn. En dan natuurlijk een aantal foto's van 'mud' bricks. Rechtsboven zie je de fundering van het klaslokaal dat we aan het bouwen zijn. Volgende week gaan we als het weer mee zit echt met het bouwen beginnen!

Ik ben in het echt bruiner...
Laat ik erbij vermelden dat ik in het echt natuurlijk al veel bruiner ben, mijn 'HRS'(Human Reflection Shield) is echt inmiddels echt verdwenen, helaas zie je dit niet op de foto's... Ik heb tot nu toe nog niet veel foto's gemaakt en dat bevalt me eigenlijk prima. Je loopt niet de hele tijd de fotograaf uit te hangen op zoek naar die ene mooie foto. En ik hoef ook niet altijd de camera mee te slepen.

Halelujah praise the lord!
Afgelopen zondag ben ik met mijn famillie naar de kerk geweest. (mijn hostvader is nu eenmaal dominee) Dat was een bijzondere ervaring haleluja! praise de lord! De viering begon met een soort bijbel studie, maar daarna werd het echt leuk. Drie afrikaanse vrouwen vormden een soort 'gospal koor' een aantal kinderen vormden rechts in de kerk (het leek meer op een schuur) een ritmisch bandje met een drumstel twee bongo's en verschillende mensen hadden zelf rammelaars mee of klapten, dansten en zongen mee op de muziek. Het was een komisch tafereel omdat de technicus gedurende de eerste 10 minuten van de mis bezig was om het geluid van de microfoons goed te krijgen, terwijl de zangeressen en dominee gewoon doorgingen. Maar het geheel was echt vrolijk en ontspannen en dat is toch wat anders dan het vaak stoffige en ingeslapen gebeuren in Nederland. Halelujah!! Jesus is our savior Halelujah!! Ok, na 2,5 uur inclusief stukken bijbeltekst in het Twi begon ik toch enigzins af te takelen maar het was leuk om eens mee te maken.

Mvgr,

Obruni Pieter
p.s. Ik heb gister na een investering in nieuwe voetbalschoenen eindelijk m'n eerste goal gemaakt!